[:hu]Csarna-völgy, újraéledő kisvasút?[:]

[:hu]Csarna-völgy, újraéledő kisvasút?[:]
[:hu]Csarna-völgy, újraéledő kisvasút?[:]

[:hu]

A kihívás

A beruházások tájra gyakorolt hatásainak vizsgálata, tájvédelmi szakértői tevékenység továbbra is folyamatosan az életem része. Ezúttal nem „csak” egy előzetes vizsgálati dokumentációban, hanem egy részletesebb, környezeti hatástanulmányban vettünk részt kollégáimmal. A csarnavölgyi vasútvonalat 1913-ban építették a fakitermelés folyamatának gyorsítása érdekében. A vasútvonal turisztikai célú felhasználása az 1970-es években kezdődött, azonban a karbantartás hiánya, valamint az időjárási havária esetek (heves esőzések) miatt a nyomvonal állapota fokozatosan leromlott. A balesetveszélyes állapot, valamint turisztikai fejlesztés céljából Ipoly Erdő Zrt. a Kemencei Erdei Múzeumvasút fejlesztését tervezi. A kihívást részben pont a hatásterület bejárása jelentette, régen élveztem ennyire helyszínelést, a szó szerint vadregényes, patak által alakított és uralt völgyben! Igazi börzsönyi táj!

 

Tájhasználat intenzitás változás

A tájra gyakorolt hatások megítélésénél alapvető igazodási pont volt, hogy a beavatkozással érintett terület részét képezi országos jelentőségű védett és fokozottan védett területnek, valamint Natura 2000 területnek. A vasútvonal felújítása egy korábbi tájhasználatot újít meg és egy jelenleg is üzemelő kisvasútvonalhoz csatlakozik. Ugyanakkor fontos kimondani, hogy a vasútvonal felújításával (megvalósulás esetén), új turisztikai célpont kerül kialakításra, amellyel növekedni fog a terület terhelése.

Csarna-patak, kisvasút helyreállítás

Itt a Csarna-patak az úr

[:]

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *