[:hu]Norvégia tájkommunikációja – az első benyomások[:]

[:hu]Norvégia tájkommunikációja – az első benyomások[:]
[:hu]Norvégia tájkommunikációja – az első benyomások[:]

[:hu]

Amire az üzenet épül

Látszólag biztonságos, jelölt ösvény kanyarog a hegyre.  Mosolygós, magabiztos emberek jönnek szembe, divatos és profi túrafelszerelésben. Sokan vannak, mindenféle korosztályból. A hegyet és az erdőt használják, ugyanazokat a tájelemeket, amelyeket turistáknak is mutogatnak és eladnak. Büszkék rá, magukénak érzik, megélik a táj adta élményeket. Ugyanúgy felmennek a kilátóra és tekintetükkel végigsimogatják Bergen városát, amely a hirtelen emelkedő hegyről nézve távolinak tűnik, és szinte teljes egészében belátható, mintha repülőről, drónfelvételről látnám. Akár a képeslapokat, útikönyveket, prospektusokat, turisztikai infrastruktúrát nézem: itt a DOMBORZAT az első, amit közvetítenek felém!

És még amivel az információs tábla Bergen legfrekventáltabb kilátópontján szembesít: a TÁJVÁLTOZÁS. A látványkapcsolatok, a kilátás megőrzése ma már nem magától értetődő, hiszen nem maradt meg az a legelő állat állomány, ami visszafogta a szukcessziót.

domborzati formák tájélmény

Markáns tájelemek fjordokban

képeslapokon tájelemek

Domborzat és trollok a táj kommunikációjában

 

Mitológia és tájjelleg

Egy fjord télen olyan díszlettel vesz körül, hogy nem nehéz egy mese, vagy fantasy világába képzelni magam. Elég néhány perc a párás, hóesésben, és a lekerekített domborzati formák már szinte élnek, megmozdulnak: az elbújt / elátkozott / jéggé fagyott trollok nyilvánvalóan folyamaton figyelnek. A domborzat mellett valahogy a táj és tájélmény aktív része a skandináv mitológia is, szintén hálás eszközt adva a szuvenírboltok kezébe. De ettől még hiteles, autentikus és valami olyat ad, amire szükségem van, szeretném elhinni és a része lenni.[:]

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *